fietskrat
trapsensor
motor
accu
+ elektronica
De techniek van de PIX-e is opgebouwd uit 3
componenten:
1.
Motor
2.
Accu + Computer/elektronica
3.
Trapsensor
Dit geheel wordt aangevuld met een
handige kleine voordrager met daarop een
houten krat waarin de accu, de computer
en alle andere elektronica zijn verwerkt.
De motor is een elektromotor die met een
ketting verbonden is met het achterwiel. De
techniek is eenvoudig, efficiënt maar vooral
betrouwbaar. Dankzij een ingenieus
systeem van reductietandwielen ontstaat
250 Watt motorvermogen.
En als je wilt, is er ook nog een optionele
afstandbediening. Dan kun je zonder
sleutel je PiX-e aan- en uit zetten zonder
sleutel?
Techniek
Basiscomponenten
De accu is een li-ion accu met een
vermogen van 9 Ampère. Gecombineerd
met de 24 Volt spanning geeft dit een
accukracht van 200 Wattuur (per accupack).
Daarmee kun je heerlijk ondersteund
fietsen van 35 tot 105 km kilometer
(afhankelijk van je stijl, het weer, en de
route die je fietst en het aantal accupacks
die je kiest). Uiteraard zijn er na een
bepaalde afstand beperkingen maar het
geeft je voldoende ondersteuning om snel
en efficiënt naar je werk, naar school of
naar je vrienden te gaan.
En als je dan weer thuis bent laad je de accu
weer op met de bijgeleverde acculader.
Accu
The Power of the PiX-e
De computer is smart en geeft, afhankelijk
van jouw traptempo, de nodige
ondersteuning. Deze ondersteuning zorgt
er voor dat je binnen de kortste tijd op een
snelheid van 18 a 19 km per uur zit. Wil je
nog sneller dan kan dat door beide turbo-
boost-knoppen in te drukken met je
duimen. Dan loopt het tempo op naar circa
25 km per uur. Het bereik van de accu
wordt dan wel aanzienlijk minder want de
turbo-boost kost veel energie. Maar dat is
een kwestie van ontdekken.
De computer bestaat uit een speciaal
geprogrammeerde Arduino-unit die
verbonden is met het besturingssysteem.
Artificial Intelligence
Het geheim van de PiX-e
Voor de veiligheid is de turbo-boost zo
uitgevoerd dat je met beide handen aan het
stuur moeten zitten om beide boost-knoppen
tegelijkertijd in te drukken. Dit om te
voorkomen dat jij als moderne fietser met je
telefoon bezig bent als je supersnel over de
weg fietst.
Daarnaast is het inmiddels verboden om met
je fiets in de hand te fietsen. (boete in 2019 is
€ 95,-)
En als je 25 km/h gaat fietsen moet je je
aandacht bij het fietsen hebben en niet bij iets
anders. Rij MONO..
Veiligheid
Rij MONO
Normale elektrische fietsen hebben een
digitale display. Daarmee kunnen allerlei
interessante weetjes worden uitgelezen
(bijvoorbeeld: wat is mijn gemiddelde snelheid, hoever kan ik nog fietsen
met ondersteuning, hoe laat is het, hoe ver heb ik gefietst en ga zo maar
door) Ook kan de bestuurder de
ondersteuningsniveaus zelf kiezen.
De PiX-e heeft dat niet omdat wij denken dat
dat allemaal overbodige informatie is. Wij
laten de computer beslissen wat er met je
fiets gebeurt. En google weet prima hoe ver je
hebt gefietst en hoe laat het is. En jij weet zelf
heel goed hoever je nog kunt fietsen met
ondersteuning.
Er is slimme software toegevoegd aan de PiX-e
die er voor zorgt dat jij ongestoord kunt
fietsen en maximaal kunt genieten van je rit.
Snel, efficiënt en soms met een turbo-
ondersteuning. Dus geen knopjes om de
ondersteuning te reguleren. Alleen de turbo-
boost vereist het gebruik van knopjes.
Geen display?
De zin en onzin van displays
De accu van een PiX-e is net als alle
batterijen een verzameling chemische
stoffen die het milieu kunnen belasten als
je er niet goed mee omgaat.
De accu maakt het fietsen daarentegen
weer heel interessant want fietsen is
tenslotte veel beter voor het milieu dan
het openbaar vervoer of een auto.
Het stimuleren van fietsen, ook met
elektrische fietsen, zal een impuls zijn voor
het milieu. Wat is er nu beter dan je eigen
spierkracht combineren met de energie
van je elektrische PiX-e.
Milieu
Draag je steentje bij
turbo-boost
Techniek